Toyota Yaris Hybrid 2014

Endnu en lille ny bil har fundet vej til de danske veje; Toyota Yaris er udkommet i en opdateret udgave, herunder i en hybridvariant, som jeg har fået lov til at køre en tur i.

Jeg har prøvekørt et par andre hybridmodeller, så egentlig burde jeg ikke være overrasket, men kommer man direkte fra en konventionel enmotors er det alligevel noget anderledes, at der ikke er noget, der hedder tænding, når man drejer nøglen. Tidligere modeller havde en vældig fancy grafik over hvilken vej strømmen flød, men dette er afløst af et lille grønt symbol og en viser. Den mest oplagte forklaring er at man ikke ønsker at det skal tage magten fra køreoplevelsen, og at en hybridbil skal være “ligesom en normal bil”, blot væsentligt mere miljøvenlig i drift.

Der skal dog ikke trykkes exceptionelt hårdt på speederen, før benzinmotoren også vil lege med, men det styrer automatikken selv. Accelerationen foregår som i enhver anden bil med automatgear ganske jævnt, og motoren trækker godt igennem, som der er behov for det – selvom den naturligvis lyder lidt anstrengt, når hastigheden skal øges hurtigt. Fabrikstallene siger 0-100 på 11,8 sekunder, hvilket er midt i feltet af motorvarianter, som spænder fra 1,0 benzin til 1,4 diesel. Sidstnævnte er hurtigst på 100, og klarer samtidig 26,3 km/l. Den testede hybrids officielle forbrug ligger på 30,3 km/l, hvilket nærmer sig den legendariske VW Lupo 3L, men nu i en normal størrelse bil, som ikke er lavet af specialkomponenter hele vejen igennem. Tilbage til gearingen: Personligt foretrækker jeg at have styringen med gearskiftet selv, men smag er jo forskellig. Kører man meget i myldretidstrafik og har ikke behov for at kunne trække noget på en krog, er hybriden et oplagt valg. Bilen er helt tyst, så længe man kører i kø i byen, og alene det at man ved at man ikke holder og oser er en rar fornemmelse. Skal der køres med trailer må man desværre se bort fra hybridudgaven, hvilket er lidt ærgerligt.

Den prøvekørte model var veludstyret (H2), og det var svært at finde andre mangler end at der ikke var nogen skraldespand. Dette forefindes dog i kataloget som ekstraudstyr, hvilket måske kan virke lidt søgt. På positivsiden er der stort infodisplay i midten, som både viser info om radio, telefon, bakkamera og klimaanlæg. Der er Bluetooth, USB, osv., så uanset hvad man måtte have brug for at tilslutte, er der mulighed for det. Sæderne og ikke mindst nakkestøtterne har et sporty look, og man sidder ganske fint. Bagi er der Isofix, så barnlille også kan placeres sikkert. Opbevaringsplads er der rigeligt af, men det skal selvfølgelig også kompensere for et relativt lille bagagerum. Relativt fordi det er som det skal være i den størrelse bil, men kommer man som jeg fra en liftbackmodel, savner man nogle kubikcentimeter under hattehylden.

Udvendigt bærer den nye Yaris præg af den nye designlinje, som tidligere anmeldte Aygo er fortrop for. Yarisen er lige knap så skarpt skåret, men henvender sig nok også mere til dem, der er lige så meget til fornuft som sjov i gaden. Hybridudgaven afslører sig selv udenpå ved at have en blå skygge i emblemerne, ligesom der står “Hybrid” både bagpå og på forskærmene. Jo jo, der skal ikke herske tvivl om at man fra Toyotas side er stolte af at være frontløberen på hybridmarkedet. Motorrummet er lille og overskueligt, og forruden er nærmest trukket ud over det, så det virker ekstra kompakt, selvom der sidder to motorer i det. Det er ret godt klaret af ingeniørerne bag. Bemærkelsesværdigt efter dagens standard er det at modellen ikke var monteret med LED-kørelys, men det fås i højeste udstyrsvariant (H3).

Alt i alt er den nye Yaris en ganske udmærket “compact city car”, som den har fået som betegnelse af Toyota selv. Der er rigeligt plads til 4, og en smule bagage. Og i hybridudgaven har man desuden knap så dårlig samvittighed over at tage bilen til korte ture.

Karakter: 8/10


IMG_20140829_161411
Toyota Yaris 2014 H2

IMG_20140829_161458
Motorrum
IMG_20140829_161514
Hybridemblemet afslører den dobbelte drivkraft

IMG_20140829_161544
Passagersiden

IMG_20140829_161558
Bagagerum

IMG_20140829_161734
Bakkameraet er placeret lige over nummerpladen

IMG_20140829_161821
Instrumentering – bemærk forbrugsindikatoren til venstre

IMG_20140829_161904
Touchskærmen, som ikke er helt refleksfri

IMG_20140829_161918
12-voltsudtag og USB-indgang under touchskærmen

IMG_20140829_162009
Styring af sædevarme, ESP og køremodus