Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus

Årets Bil i Danmark 2015. Mindre kan ikke gøre det. Derfor skulle den da også prøvekøres. Kilstrup og Fuhlendorff i Vejle lagde bil(er) til.

Der er skrevet meget om Citroëns nye, lidt aparte udseende vogn, ikke mindst om dens udseende. Man kan da heller ikke undgå at få øje på den noprede beklædning, den har fået på dørene, som ved første øjekast skurrer, men som man med tiden nok skal vænne sig til. I virkeligheden er der tale om en kraftig plastik, der populært sagt skal beskytte mod Bilka-buler – så hvad var mere nærliggende end at tage fotos af bilen på netop Bilkas parkeringsplads?

Bilen har fin indstigningshøjde uden at der ligefrem er tale om en SUV hvad det angår, men at sige at man føler sig hævet over de andre bilister ville være at tage munden for fuld. Sæderne kan justeres så man kan sidde i alle mulige vinkler, og jeg selv måtte da også lige flå lidt i reguleringshåndtagene før jeg fandt det behageligt at sidde der. De udvendige dørhåndtag stikker pudsigt nok længere ud end plastbeklædningen, så det er ikke de høje biler, man skal tage en duel om en bås med. Indvendigt kunne man forledes til at tro at Citroën er gået helt nye veje og har anbragt en læderstrop til at trække døren i med – men så radikalt er de alligevel heller ikke gået til værks. Der er tale om en læderbeklædt bøjle som ikke giver ret meget efter, hvis man forsøger at skubbe den den modsatte vej.

Når man stiger ind i bilen er noget af det første, der springer i øjnene at instrumenteringen er centreret om den store touchskærm i midten og et mindre display bag rattet. På den store skærm er al betjening samlet, inklusive klima- og stereoanlæg, bakkamera, telefonbetjening, navigation, osv. Der er kun ganske få fysiske knapper, som er placeret lige under skærmen. Rattet giver mulighed for betjening af fartpilot, radio og telefon. Radioen er med DAB, så man skal ikke frygte at den teknologiske udvikling på det område løber fra bilen. Det lille display viser hastighed og tankindhold samt kilometertæller og diverse advarselslamper. Det kan føles lidt skrabet, men man har åbenbart ikke vurderet at en omdrejningstæller skulle have plads her.

Motoren (1,6 D) reagerer beredvilligt og virker ikke til at mangle kræfter. Der er måske lige vel meget vandring i koblingen, men når det rigtige punkt er fundet, foregår gearskift (5G) uproblematisk. Der er indikation for optimalt gearskift i displayet ved rattet, hvilket nogle sikkert vil finde meget praktisk. Det afhænger af brugsmønstret om det er anvendeligt i hverdagen. Motorstøj opleves ikke som et stort problem, heller ikke fra den trecylindrede 1,2-liters benziner, som også fik en tur. Ved tomgang kan man komme i tvivl om hvorvidt motoren faktisk er i gang, hvilket må siges at være en positiv indikator. Motorvejskørsel lettes af både fartpilot og vognbaneskift-blink, men det kan faktisk være lidt af en prøvelse at se bagud. De skyldes tre faktorer: Bagruden er ret lille, viskeren endnu mindre og i bakspejlet ser det ud som om bagruden er endog meget langt væk. Det giver sig selv at det der er på den anden side af denne så kan være ret svært at få øje på.

Plads er der nok af i kabinen, men nogen håndboldhal er det ikke. Der kan sagtens være en lille familie, inklusive barnestol og sportstasker. Det virker til at det er hele idéen med bilen at bagsædet kun er der for børnenes skyld. Ikke at en voksen ikke kan være der, men f.eks. er ikke elruder bagi. Faktisk kan de kun kippes – noget som vanligvis kun opleves på de helt små. Førersidens elrude har på skammelig vis ikke automatisk rulning, hvilket virker underligt i en moderne bil, som ellers har masser af moderne teknologi. Vælger man modellen med glastag er fornemmelsen af plads selvfølgelig ikke mindre, navnlig på en solskinsdag. Forsæderne fås også som “bænk,” men det giver mod umiddelbar forventning ikke plads til tre foran, da det reelt bare er en pude mellem de to forsæder.

Motorudvalget spænder fra den 1,2-liters benziner med 82 heste over 2 dieselvarianter med hhv. 92 og 100 hk, til den anden (og testede) 1,2 benzin med 110. Ingen af dem må dog trække mere end 825 kg på krogen, så nogen campingsejtrækker er der ikke tale om.

Alt i alt er C4 Cactus en fin bil, men nogen decideret overvældende oplevelse er den ikke. Der er plads til den lille familie og den har nogle spændende designlinjer – og man slipper måske for nogle Bilka-buler.

Karakter: 7/10.

Sådan ser bilen ud:

Citroën C4 Cactus

Front

C4 Cactus front

Bag

C4 Cactus bag

Plastikbeklædning på siden

Luftpuder på siden

Bagsæde

Bagsæde

Bagagerum

Bagagerum

Motorrum

Motorrum

Glastag

Glastag

Her skulle bilens specielle udstyr angiveligt komme til sin ret

Anti-Bilka-bulebil

Instrumentering

Instrumentering

12 V-udtag og USB-indgang under touchskærmen

Forbindelser under touchskærm

Klimaanlægsbetjening på touchskærmen

Touchskærm

Handskerum

Handskerum

Førerdør – bemærk “stroppen”

Fordør

Forsæder

Forsæder

Indstigning

Indstigning

Bagdør – bemærk vinduet

Bagdør/-rude

Rudebetjening i førerdør

Rudestyring i førerdør

Bakspejl – bagruden kan anes…

Bakspejl

Frit udsyn til himlen

Glastag indefra

USB- og lydindgang i handskerummet

Forbindelser i handskerum

Bakkamera i funktion

Bakkamera

Speedometer, m.v.

Speedometer